Sinna Mann av Gro Dahle, ´egal teater er stolte og glad over å få rettigheter til å dramatisere “Blekkspruten” av samme forfatter!”

sm_2 Terningkast 6:Uhyggelig sterkt! Bilderesultat for terningkast 6 En stor takk til Kulturrådet og Fritt ord som gå muligheten til å produsere denne forstillingen, som fortsatt er vel så aktuell.

 

Publisert:

“Sinna mann” er blitt en uhyggelig sterk historie om vold mot barn, men også en fortelling om at det nytter å si fra.

 Terningkast 6:Uhyggelig sterkt

Artikkeltag

Publisert:

“Sinna mann” er blitt en uhyggelig sterk historie om vold mot barn, men også en fortelling om at det nytter å si fra.

Sinna mann er blitt et teaterstykke der et utrolig viktig og tabubelagt tema blir tatt opp. F.v. Kari Bunæs med figurdokke, Vivian Hein og Porfirio Gutierrez (bak veggen). Foto: Viktor Leeds Høgseth
Sinna mann er blitt et teaterstykke der et utrolig viktig og tabubelagt tema blir tatt opp. F.v. Kari Bunæs med figurdokke, Vivian Hein og Porfirio Gutierrez (bak veggen). Foto: Viktor Leeds Høgseth

“Det brenner en brann i pappa. Brannen sniker seg oppover ryggen på han og tar over min snille pappa. Ikke slå. Ikke slå.

Er det min feil at pappa blir sånn? Jeg lover at jeg skal bli annerledes. Jeg skal ikke rope høyt, jeg skal til og med slutte å puste. Bare du slutter å slå”.

Det er dukken Boy som sier dette i stykket “Sinna mann” med Egal teater. Et samarbeid mellom Nordland Teater og redd barna har gjort det mulig å sette opp denne forestillingen der fokus settes på barn som opplever vold i hjemmet. Beskjeden i stykket er klar. Gi beskjed før det er for seint.

Vi får oppleve uhyggelig skremmende teaterkunst på scenen. Der en dukke synliggjør barns frykt for at det er deres feil at foreldre slår og hvor urettferdig det er. På en pedagogisk måte får vi også se at det nytter å si fra. Dette er en beskjed som ikke kan sies klart nok. Barn skal ikke slås og de som ser at slike uhyrligheter skjer har en plikt til å si fra om problemet. Det er vår plikt som voksne å sørge for at slike overgrep ikke skjer og det viser stykket på en fortreffelig måte. Dette stykket ble vist for barn som går i tredje klasse. Altså ganske unge mennesker og det er klart at mange av disse ble redde under forestillingen, men det er også poenget. Vold er skremmende og det treffer nok barna på en bunnsolid måte.

Etter forestillingen var det satt av tid til diskusjon med barna og på den måten blir nok en del uklarheter opplyst. Men fy flate for en forestilling dette var. Til å være første dag i Vinterlysfestivalen så peker pilen bare oppover og jeg tror at hvis dette er noe man skal legge lista etter så blir dette noen dager med ekstremt høy kvalitet. Rett og slett glimrende.

Viktor Leeds Høgseth

Sinna mann er blitt et teaterstykke der et utrolig viktig og tabubelagt tema blir tatt opp. F.v. Kari Bunæs med figurdokke, Vivian Hein og Porfirio Gutierrez (bak veggen). Foto: Viktor Leeds Høgseth

Sinna mann er blitt et teaterstykke der et utrolig viktig og tabubelagt tema blir tatt opp. F.v. Kari Bunæs med figurdokke, Vivian Hein og Porfirio Gutierrez (bak veggen). Foto: Viktor Leeds Høgseth

“Det brenner en brann i pappa. Brannen sniker seg oppover ryggen på han og tar over min snille pappa. Ikke slå. Ikke slå.

Er det min feil at pappa blir sånn? Jeg lover at jeg skal bli annerledes. Jeg skal ikke rope høyt, jeg skal til og med slutte å puste. Bare du slutter å slå”.

Det er dukken Boy som sier dette i stykket “Sinna mann” med Egal teater. Et samarbeid mellom Nordland Teater og redd barna har gjort det mulig å sette opp denne forestillingen der fokus settes på barn som opplever vold i hjemmet. Beskjeden i stykket er klar. Gi beskjed før det er for seint.

Vi får oppleve uhyggelig skremmende teaterkunst på scenen. Der en dukke synliggjør barns frykt for at det er deres feil at foreldre slår og hvor urettferdig det er. På en pedagogisk måte får vi også se at det nytter å si fra. Dette er en beskjed som ikke kan sies klart nok. Barn skal ikke slås og de som ser at slike uhyrligheter skjer har en plikt til å si fra om problemet. Det er vår plikt som voksne å sørge for at slike overgrep ikke skjer og det viser stykket på en fortreffelig måte. Dette stykket ble vist for barn som går i tredje klasse. Altså ganske unge mennesker og det er klart at mange av disse ble redde under forestillingen, men det er også poenget. Vold er skremmende og det treffer nok barna på en bunnsolid måte.

Etter forestillingen var det satt av tid til diskusjon med barna og på den måten blir nok en del uklarheter opplyst. Men fy flate for en forestilling dette var. Til å være første dag i Vinterlysfestivalen så peker pilen bare oppover og jeg tror at hvis dette er noe man skal legge lista etter så blir dette noen dager med ekstremt høy kvalitet. Rett og slett glimrende.

Viktor Leeds Høgseth

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.